Prostějov – Ostrava nejlevněji

I když bydlím v Ostravě ve studentském bytě, bylo pro mě důležité najít tu nejrychlejší a zároveň nejlevnější možnost cestování. Jako nezkušený prvák jsem první týdny dojížděla Českými Drahami vlaky EuroCity nebo InterCity a to pouze se studentskou slevou.

Úplně prvním zjištěním pro mě bylo to, že když jsem si koupila lístek z Prostějova, kde bydlím, přímo do Ostravy cena byla dražší (89,- po zdražení v roce 2013 101,-), než když jsem si o týden později koupila zvlášť lístek z Prostějova do Olomouce (19,- po zdražení v roce 2013 za 21,-) a potom teprve z Olomouce do Ostravy (56,-). Důvod odlišnosti ceny je jednoduchý, trasa Olomouc-Ostrava leží v nejvytíženější a hlavně konkurenční trati, a tedy ČD se snaží udržovat cenu stejnou jako má jejich konkurence.

RegioJet
Foto: http://www.regiojet.cz/cs/o-nas/fotogalerie/fotogalerie-vlaky/

 
  Asi po dvou týdnech dojíždění do Ostravy jsem si řekla, že vyzkouším, v té době prozatím jedinou konkurenci ČD, tedy RegioJet. A byla jsem nadšená! Cena se v té době (podzim 2012) pohybovala okolo 60,-, což bylo zhruba stejně drahé jako ČD, ale služby byly nesrovnatelné. Příjemné stewardky a stewardi, pohodlné sedačky, spoustu místa, což s velkým kufrem opravdu oceníte, zdarma voda, noviny, časopisy, výborná káva nebo mátový čaj. U sedačky vždy leží jídelníček, kde najdete něco na svačinku, k obědu ale i něco sladkého ke kávě za opravdu příznivé ceny. Okusila jsem jednou a potom dlouhou dobu nejezdila ničím jiným. Zajistila jsem si u této společnosti kreditovou jízdenku, která je zadarmo a umožňuje vám jednoduchou rezervaci místa ve vlaku přes internet, tu nejlevnější cenu, jediné co musíte udělat je, že si tuto kartu nabijete penězi na jakékoliv pobočce.
V prosinci 2012 však na český trh vstupuje druhá konkurence ČD, společnost LeoExpress. Byla jsem zvědavá, a tak jsem musela nové vlaky vyzkoušet! Avšak tímto vlakem jsem až tak potěšená nebyla. Cena byla vysoká a se službami jsem nebyla zase tolik spokojená jako s RegioJet a navíc, tyto vlaky jsou nízkopodlažní a při vyšší rychlosti se otřesně třesou! Takže LeoExpress jen v nejnutnějším případě!
Leo Express
Foto: http://www.buspress.cz/testovani-novych-vlakovych-souprav-flirt-leo-express-v-plnem-proudu/
Po novém roce, kdy na nejvytíženější trase (Praha – Ostrava) fungují tři různí dopravci, začíná předhánění v cenách a usilování o zákazníky. RegioJet výrazně slevuje a tak můžu jako student jet za pouhých 41,-, což je skoro zadarmo! A díky tomu, že během dne jede více než 10 spojů, téměř vždy mi v loňském letním semestru vyhovovalo jezdit právě s RegioJet.
Po letních prázdninách však dochází ke změnám. Žluté vlaky v září (loňského roku) zdražují a přichází s rozlišením tříd (standart, relax a business), které se liší cenou. Zatímco ČD zavádějí pro studenty místenky zdarma ve vlacích SuperCity (pendolino) a tak zkouším tuto variantu. Cesta vychází na slušných 56,- a dostanete zdarma vodu i noviny, dokonce si můžete vybrat tichý vagon, kde vás nic ani nikdo nebude rušit při učení nebo dělání úkolů do školy. Naštěstí netrvá dlouho a žluté vlaky zase zlevňují a nejlevněji se zase dostanu do Ostravy tímto vlakem a to opět za 41,-.
Avšak tento letní semestr nastal další problém, protože rozvrh mi umožňuje jezdit i přes týden domů, a tak jsem zase zkoušela najít tu nejlevnější variantu. Tím, že na trase z Prostějova do Olomouce musím vždy jezdit Českými Drahami a docela často mi nejlépe navazují vlaky ČD i do Ostravy, rozhodla jsem se pro pořízení In karty. Po přečtení brožurky, kterou jsem si vzala na nádraží, jsem si koupila kartu In 25 za pouhých 390,- na celé 3 roky (hurá do navazujícího studia). Takže teď při jízdě ČD uplatňuji rovnou dvě slevy, studentskou a potom kartu In 25.

Pendolino
Foto: Jakub Cikryt
Cesta z Prostějova do Olomouce ČD mě nyní přijde na 16,- a z Olomouce do Ostravy na 45,-. Takže i tak žluté vlaky pořád v ceně vedou! Co se týká LeoExpress, dostala jsem tip, že s jejich bezplatnou slevovou kartičkou se z Ostravy do Olomouce dopravíte taky za krásných 41,-. Takže je pouze na vás, která varianta vám bude milejší!